Kazalo vsebine
Ali se nadgradnja hladilnika polnilnega zraka res splača
Hladilniki polnilnega zraka lahko motorju s turbopolnilnikom vdihnejo nekaj novega življenja, vendar morda ne bodo prinesli želenih koristi.
Ko govorimo o avtu, nič ne zveni tako impresivno kot besede „motor, polnjen s turbopolnilnikom“. Turbopolnilnik bo povečal zmogljivost vašega avtomobila, zmanjšal velikost motorja in vam bo omogočil boljšo porabo goriva. To so velike prednosti sistema, ki v bistvu samo potiska zrak navzdol. Zrak v dizelskem motorju s turbopolnilnikom se pred vbrizgavanjem goriva stisne. Ko je zrak stisnjen, so molekule kisika tesneje skupaj, kar pomeni, da se lahko za enako velik motor z neprisilnim polnjenjem doda več goriva. Motor je učinkovitejši in tako dobite več vrednosti za svoj denar!
Težava je le v tem, da se ta zrak, ko je vbrizgan v turbopolnilnik in vsebuje povečan tlak, zelo segreje. Vroč zrak ni dober za motor in ima lahko resne negativne učinke na proces zgorevanja. Kako torej motor poskrbi, da gost zrak ostane hladen? Tu svojo vlogo opravi avtomobilski sistem hladilnika polnilnega zraka. Tukaj je naš vodič o tem, kaj le-ta je, kako deluje in kakšne so morebitne težave sistema.
KAJ JE HLADILNIK POLNILNEGA ZRAKA?
Ko zrak vstopi v turbopolnilnik, je "tlačno polnjen" in nato potisnjen v motor. Med tem procesom se zelo segreje. Če se zrak segreje, postane manj gost. Ker je bistvo uporabe turbopolnilnika v tem, da stisne zrak in ga naredi gostejšega, to pomeni, da če je zrak topel, da se del dodatne moči, ki jo lahko turbopolnilnik da motorju, izgubi zaradi spremembe temperature. Da bi ta zrak ohladili, številni motorji s turbopolnilnikom uporabljajo hladilnik polnilnega zraka, da zrak ostane hladen in gost.
KAKO DELUJE HLADILNIK POLNILNEGA ZRAKA?
Hladilnik polnilnega zraka je pravzaprav hladilnik zrak-zrak. Na eni strani vstopa vroč zrak iz turbopolnilnika, ki se ob prehodu skozi hladilnik polnilnega zraka ohlaja (podobno kot voda v avtomobilskem hladilniku motorja). To pomeni, da lahko v motor vstopa pri veliko nižji temperaturi. Razlog za uporabo hladilnika polnilnega zraka je preprosta fizika: Hladnejši zrak je gostejši od vročega, kar pomeni, da je v isti količini zraka več kisika. Več kisika v istem prostoru pomeni učinkovitejše izgorevanje in boljše delovanje motorja.
Ljudje se pogosto sprašujejo: "Ali ti hladilniki povečajo konjsko moč?" Na žalost ne; hladilnik polnilnega zraka turbopolnilnika ne poveča moči vašega avtomobila. Kljub temu vam omogoča boljše in bolj odzivno delovanje, saj ima vaš avtomobil večji dostop do kisika, poleg tega pa lahko avto predelate tako, da deluje bolj agresivno, ne da bi pri tem tvegali poškodbe motorja.
HLADILNIK POLNILNEGA ZRAKA PROTI HLADILNIKU MOTORJA
Bitka stoletja? Ne povsem. Mnogi mislijo, da hladilnik polnilnega zraka nadomešča hladilnik motorja v vašem avtomobilu. Odgovor na to vprašanje je nekoliko zapleten, saj je hladilnik polnilnega zraka pravzaprav vrsta hladilnika motorja, oba pa imata enako nalogo – ohlajati. Razlika med obema je v tem, da se hladilniki motorja uporabljajo v skoraj vseh vozilih za hlajenje motorja, medtem ko se hladilniki polnilnega zraka uporabljajo posebej za pomoč avtomobilom s turbopolnilnikom, da proizvedejo največjo možno moč. Avtomobili, ki morajo dosegati velike pospeške in hitrosti, morajo dobiti največjo možno količino zraka, kar omogoča hladilnik polnilnega zraka.
Hladilnik motorja avtomobila lahko vpliva tudi na to, kje je nameščen hladilnik polnilnega zraka. V nekaterih avtomobilih je nameščen na strani avtomobila, čeprav to lahko zmanjša estetski videz avtomobila. Pri drugih znamkah je nameščen ob radiatorjih motorja ali v liniji z njimi. Lahko je nameščen pred ali za hladilnikom motorja, odvisno od potreb motorja po odvajanju toplote.
ALI SE NADGRADNJA HLADILNIKA POLNILNEGA ZRAKA SPLAČA?
Morda ima vaš avtomobil turbopolnilnik, vendar ni serijsko opremljen s hladilnikom polnilnega zraka, ali pa že vozite brez njega. Obstajajo pa načini njegove namestitve, s katerimi lahko povečate zmogljivost svojega avtomobila. Dober hladilnik polnilnega zraka na poprodajnem trgu je zlahka dobiti, njegove različice pa so lahko celo boljše od hladilnikov proizvajalcev originalne opreme, saj so ti dokaj majhni.
Glavna prednost hladilnika polnilnega zraka je, da je manj dovzeten za vpijanje toplote, kar pomeni, da lahko dlje časa ostanete na stezi za pospeševanje ali dirkališču, ne da bi izgubili moč. Če vsako soboto preživljate na dirkališču ali se ukvarjate s kakršno koli zmogljivostno vožnjo, bo ta hladilnik povečal vzdržljivost vašega motorja in vam zagotovil potrebno zmogljivost.
Če boste dodali večji hladilnik polnilnega zraka brez kakršnega koli tuninga, motorju ne boste dodali neverjetne moči, kljub večji količini kisika in teoretičnemu povečanju zmogljivosti. Temperatura polnilnega zraka bo nižja, zato bo zrak gostejši, vendar lahko večji hladilnik polnilnega zraka poveča upor, kar lahko nekoliko izniči povečanje moči. Prave prednosti boste dosegli, če boste ta sistem hladilnika kombinirali s predelavo motorja. Na splošno velja preveriti, koliko vas bo stal hladilnik polnilnega zraka, in razmisliti, za kaj točno boste uporabljali svoj avtomobil.
POGOSTE TEŽAVE S HLADILNIKOM POLNILNEGA ZRAKA
Ker so hladilniki polnilnega zraka dokaj preprosti sistemi, ni veliko stvari, ki bi lahko šle narobe. Težave običajno nastanejo zaradi težav pri namestitvi ali puščanja. V nadaljevanju so predstavljeni nekateri pogosti problemi in simptomi puščanja hladilnika polnilnega zraka, na katere morate biti pozorni.
PUŠČAJOČE CEVI
Eno najpogostejših prizadetih območij so gumijaste cevi polnilnega zraka in objemke, ki jih držijo na mestu. Sčasoma guma propade, objemke pa lahko izgubijo moč vpenjanja, kar lahko povzroči, da iz cevi polnilnega zraka dejansko uhaja zrak s povečanim tlakom. Kaj se zgodi, če hladilniki polnilnega zraka puščajo? Vaš avto bo počasen in nezmogljiv. Morda boste slišali tudi zvok šumenja (čeprav ne vedno), ki je posledica uhajanja zraka med vožnjo. Čeprav to ni dobro, lahko še vedno vozite z okvarjenim hladilnikom polnilnega zraka, le zmogljivost ne bo takšna, kot ste je vajeni.
Na srečo so popravila precej preprosta – kupite nove cevi za hladilno sredstvo in novo objemko. Popravilo avtomobilskega hladilnika polnilnega zraka lahko opravite sami ali pa ga opravijo v servisni delavnici.
POŠKODBE ZARADI UDARCEV
Ker so hladilniki polnilnega zraka nameščeni na sprednjem delu avta, so dovzetni za poškodbe ob manjših trkih ali udarcih, zlasti zaradi kamenja in odkruškov na cesti.
To lahko poškoduje občutljiva hladilna rebra in zmanjša učinkovitost hlajenja hladilnika polnilnega zraka, v skrajnih primerih pa lahko poškoduje tudi cevi, skozi katere se pretaka zrak s povečanim tlakom.
Najpogostejši učinek je nezadostno delovanje hladilnika polnilnega zraka, ki povzroči povišano temperaturo vstopnega zraka, v najslabšem primeru pa lahko pride do njegove okvare in do uhajanja polnilnega zraka. Na žalost bo to zahtevalo povsem nov hladilnik polnilnega zraka, saj je njegova zamenjava zapletena in pogosto ni učinkovita rešitev.
ONESNAŽENJE Z OLJEM
Ker zrak, ki vstopa v hladilnik polnilnega zraka, prihaja neposredno iz turbopolnilnika, to pomeni, da bodo morebitne težave, ki ste jih imeli v preteklosti s turbopolnilnikom, verjetno vplivale tudi na hladilni sistem.
Če na primer turbopolnilnik pušča olje zaradi obrabljenih tesnil, je verjetno, da je to olje puščalo tudi na sam hladilnik polnilnega zraka.
To pomeni, da se olje nabira na dnu hladilnika polnilnega zraka, kar zmanjšuje njegovo zmogljivost. Zrak s povečanim tlakom bo vseboval tudi oljne hlape, kar bo prav tako negativno vplivalo na delovanje motorja.
Če želite preveriti, ali se je to zgodilo, odstranite cevi polnilnega zraka in preverite, ali so prisotni znaki onesnaženja z oljem. Če opazite sledi olja, odstranite hladilnik polnilnega zraka in ga splaknite z razmaščevalnim sredstvom motorja, da odstranite vso olje iz notranjosti hladilnika polnilnega zraka.
TOP izdelki na to temo: