Kazalo vsebine
Dizelski motor: osnove
Veliko voznikov, ki so se že odločili za vozilo z dizelskim motorjem, se zaveda njegovih prednosti in posebnosti. Vendar pa lahko imajo tisti, ki so se šele začeli spoznavati s to vrsto motorjev, veliko vprašanj. V našem članku bomo poskušali odgovoriti nanje.
Dizelski motor: zgodovina
Dizelski motor je bil prvič zasnovan leta 1824, ko je francoski fizik in matematik Sadi Carnot razvil teorijo, da za večjo učinkovitost toplotnega stroja potrebno delovni medij v njem ogrevati do njegove plamenišča s hitrim stiskanjem. To načelo je bilo kasneje uporabljeno kot temelj prvega dizelskega motorja.
Skozi leta so na oblikovanju dizelskih motorjev delali različni znanstveniki, med njimi sta bila Herbert Akroyd-Stuart in Gustav Trinkler. Vendar je šele leta 1887 Rudolf Diesel uspel sestaviti prvi dejansko delujoč in učinkovit prototip.
Izumitelj je sprva menil, da bi bil najbolje gorivo za njegov motor premogov prah, vendar zaradi svojih abrazivnih lastnosti in zapletov, ki izhajajo iz dobave takšnega goriva v jeklenko, je moral to idejo opustiti. Po drugi strani pa je Dieselov izum dobro deloval na rastlinsko olje in lahke oljne izdelke.
Dizelski motorji so se od takrat nenehno izboljševali in posodabljali. Veliko sodobnih osebnih vozil in večina gospodarskih vozil ima te močne, zanesljive in učinkovite pogonske enote.
Način delovanja
Osebni avtomobili imajo danes večinoma 4-taktne motorje. Njihov krog delovanja vključuje 4 faze:
- Dovod z obračanjem ročične gredi iz 0 do 180°. Na tej stopnji zrak vstopi v valj preko odprtega ventila.
- Stiskanje: V tem gibu ročična gred potuje od 180 do 360°. Bat povzroči, da se zrak v komori stisne 16-25 krat in njegova temperatura naraste do 700-900 °C.
- Izgorevanje. Na tej stopnji ročična gred potujejo 360-540°, gorivo se vbrizga in se vname. Snovi, ki nastajajo pri tem potisnejo bat dol.
- Izpuh: Ko ročična gred potuje 540-720 ° glede na izhodiščni položaj, se bat premakne navzgor, zgoreti plini pa se odstranijo.
V dizelskih motorjih se gorivo dovaja preko črpalke za vbrizg. Obstaja več vrst črpalk za gorivo, ki se uporabljajo v sodobnih vozilih:
- Vrstne. Vsebujejo par batov, ki je enaka številu valjev motorja. Odmične gred povezana z ročično gredjo povzroči premikanje bata, ki izmenično odpira in zapira odprtino dovoda. Posledično se ustvarja pritisk za odpiranje ventila za vbrizgavanje in gorivo vstopi v ustrezni injektor. Te črpalke so zelo zanesljive, vendar so večinoma nameščene v tovornih vozilih: proizvajalci so prenehali opremljati osebna vozila z vrstnimi črpalkami leta 2000.
- Razdelilne. Njihova konstrukcija ima enega ali dva bata, ki omogočata vrtljive in enakomerne premik, s čimer se gorivo deli med vse cilindre. To zagotavlja enakomernejšo razdelitev goriva, vendar obrabi komponente. Iz tega razloga so razdelilme črpalke večinoma nameščene v osebnih avtomobilih.
- Visokotlačne črpalke. Te se uporabljajo enovodnih sistemih za gorivo in služijo za črpanje goriva v vod za gorivo, v katerem se vzdržuje visok tlak ves čas, ne glede na vrsto motorja. Uporaba tega sistema omogoča povečanje navora motorja za 25% pri nižjih obratih in zmanjša porabo goriva za 20%.
- Injektorske enote. Injektorske enote s funkcijama kompresije in injiciranja je prisotna na vsakem valju. Uporabo tega sistema omogoča povečanje učinkovitosti porabe goriva vozila in zmanjšuje toksičnost izpuha, saj se sam proces vbrizgavanja izvede v 3 stopnjah. Pred injeciranje zagotavlja gladko zgorevanje, medtem ko po injiciranje pospešuje regeneracijo filtra za saje.
5 ključnih prednosti dizelskih motorjev
- Porabijo bistveno manj - v povprečju 30% manj - goriva v primerjavi z bencinskimi motorji. To je zaradi visokega pritiska znotraj zgorevalne komore, zasnove motorja, njegovega načina delovanja in številnih drugih dejavnikov. Poleg tega v večini držav dizelsko gorivo stane manj kot bencin.
- V dizelskih motorjih gorivo zgori stalno takoj po tem, ko pride v notranjost, kar zagotavlja velik navor pri nižjih obratih. S tem se izboljšajo oprijem, dinamičnost in vodljivost vozila.
- So visoko učinkoviti, občasno do 50%.
- Zahvaljujoč žarilnim svečkam in ogrevanim šobam za vbrizgavanje, se dizelski motorji zaženejo gladko ne glede na temperaturo okolice.
- Zdržijo skoraj dvakrat toliko časa kot bencinski motorji.
Dizelski motorji: 9 pravil za delovanje strokovnjakov AutoDoc
Sledite tem preprostim pravilom, da bi se izognili pogostemu popravilu motorja in sistema za gorivo:
- Pravočasno zamenjajte filter za gorivo in separator vode iz goriva. Dizelske komponente so zelo občutljive na mehanske delce in vodo. Zaradi svoje zapletene konstrukcije se injektorji in deli črpalk zlahka zamašijo, medtem ko se žveplo iz goriva meša z vodo, pri čemer nastaja žveplena kislina, ki škodljivo vpliva na komponente motorja.
- Poskrbite, da boste natočili kakovostno gorivo. Visoka vsebnost žvepla v gorivih nizke kakovosti v veliki meri zmanjšuje življenjsko dobo in učinkovitost motornega olja ter lahko povzroči odpoved filtra za saje.
- Izogibajte se vožnji z visokimi vrt./min: s tem se povzroča dodaten pritisk na motor.
- Vedno se prepričajte, da se vaše gorivo sklada s temperaturo okolice. Dizelsko gorivo vsebuje parafin, ki zmrzne pri nizkih temperaturah. Zato je v zimskem času priporoča uporaba zimskega (za temperaturo med -25 °C in 0 °C) ali arktičnega goriva, ki ohrani svojo viskoznost pri temperaturah med -35 °C in 0 °C. Bencinske postaje običajno navajajo temperaturno območje goriva, ki ga prodajajo.
- Skrbno izberite tudi aditive za dizelsko gorivo. Če vozite na območjih z ostrim podnebjem, bodo anti-gel sredstva dobra izbira za vaš avto. Obstajajo tudi aditivi za povečanje navora motorja in zmogljivosti s povečanjem učinkovitosti zgorevanja mešanice zraka in goriva, kot tudi čistilna sredstva za motor in cevi za gorivo.
- Kombinirajte mestno vožnjo z izleti po podeželju, da pustite, da motor občasno teče pri 2.500 vrt./min. S tem načinom vožnje izgorevajo saje in ogljikovi depoziti, zmanjšuje se tveganje za zamašitev injektorjev, lepljenje batnega obročka lepljenja in okvaro katalizatorja.
- Tlačno polnjenega motorja s turbopuhalom se ne sme ugasniti, takoj ko se avto ustavi, pustite ga teči 2-5 minut, tako da se lahko turbina ohladi.
- Vedno kupite motorno olje, ki ga priporoča proizvajalec vašega vozila in nikoli ne mešajte maziv z različno viskoznostjo.
- Zaženite gladko, da se ne poškodujejo puše znotraj turbine.
Zaključek
Sodobni dizelski motorji so ekonomični in močni. Kljub stereotipom so okolju prijazni in neslišni. Avtomobili z dizelskim motorjem so odlični za gladke vožnje po podeželju; primerni za večje skupine, družine in ne bodo se pokvarili kljub pogosti uporabi. So zelo zanesljivi po razgibanem terenu, zato so priljubljeni za ribolov, lov in ljubitelje zunanjosti. Vendar, če vas je vedno mikal športni avto ali ste nagnjeni k pospeševanju in naglemu zaviranju med vožnjo, vam avto z dizelskim pogonom ne bo ustrezal: agresiven slog vožnje preveč obremenjuje motor.
Popravilo dizelskega motorja je drago. Vendar pa z upoštevanjem zgornjim nasvetom potreba po popravilu ne bo pogosta.