Kazalo vsebine
Kaj je vztrajnik: vrste, funkcije, simptomi okvare
Vztrajnik je eden izmed manj poznanih avtodelov, katerega funkcija ni razumljiva vsem voznikov. Gre za pomemben del pogonskega sklopa vozila, ki skrbijo za enakomerno dovajanje navora. V tem članku vam bomo predstavili glavna tipa in razkrili simptome in razloge okvar.
Kaj je vztrajnik in katere vrste poznamo
Vztrajnik je okrogla plošča, pritrjena na konec vrteče se gredi, ki pomaga blažiti impulze moči motorja in shranjevati kinetično energijo z vrtilnim momentom. Običajno je to trden kovinski disk, ki tehta od 10 do 40 kilogramov (odvisno od materiala, od lahkega aluminija do težkega litega železa). Pritrjen je na konec ročične gredi motorja, kjer je privijačena na menjalnik. Skoraj vsi avtomobilski motorji zadnjih let – in večinoma tudi v prejšnjem stoletju – so štiritaktni, pri čemer vsak "hod" pomeni 180 stopinj ali pol obrata ročične gredi. Od teh štirih taktov (sesalni, stiskalni, delovni in izpušni) le eden – delovni – spodbuja vrtenje ročične gredi, zato je potrebno za enakomerno delovanje motorja v preostalem času energijo iz vztrajnika prenašati na motor in pogonski sklop. Brez vztrajnika bi bil pretok moči neenakomeren, pojavile pa bi se tudi številne vibracije. Vztrajnik pri avtu tako zmanjšuje hrup in vibracije motorja in ščiti menjalnik pred obrabo. Obstaja enomasni in dvomasni vztrajnik.
Enomasni vztrajnik je sestavljen iz togega enodelnega telesa oz. ene mase in ima robustno zasnovo. Praviloma ga zahvaljujoč enostavni zasnovi v celotni življenjski dobi vozila ne menjamo. Dvomasni vztrajnik pa je sestavljen iz dveh elastično povezanih delov in ima tako bolj zapleteno zgradbo. Pred približno 15 leti so se z naprednim razvojem dizelskih motorjev in s trendom downsizinga bencinskih motorjev, na trgu začeli pojavljati predvsem dvomasni vztrajniki. Slabosti dvomasnih so, da so dražji, bolj so nagnjeni k okvaram v primerjavi z enomasnimi in da jih je treba zamenjati skupaj s sklopko, saj oslabijo skupaj z njo. Prednosti pa so, da omogočajo učinkovitejše delovanje tresljajev motorja in da je masa sklopke manjša.
LuK Dvomasni vztrajnik
Rocni menjalnik
LuK Dvomasni vztrajnik
Doppelkupplungsgetriebe 7 presta
LuK Dvomasni vztrajnik
Rocni menjalnik
LuK Dvomasni vztrajnik
Rocni menjalnik
LuK Dvomasni vztrajnik
Doppelkupplungsgetriebe 7 presta
Simptomi in vzroki okvare vztrajnika
Kot smo že omenili, se vozniki soočajo s pogostimi okvarami dvomasnih vztrajnikov, popravila pa so draga, saj je pri tem potrebno zamenjati še celotno sklopko z lamelo, košaro in ležajem. Tako so stroški menjave celotnega sklopa (komplet sklopka z vztrajnikom) lahko zares visoki in morebiti tudi presežejo 1000 EUR. Mnogi vozniki ne vedo, kdaj je vztrajnik zanič. Glavni simptomi dotrajanega vztrajnika so tresenje stopalke za sklopko ter ropotanje in tresenje v prostem teku, pri vožnji z nizkimi obrati in pri močnem pospeševanju. To se običaji zgodi, ko avto še niti nima prevoženih 200.000 km. Zaradi poškodovanega vztrajnika bo prestavljanje veliko težje. Razpokani diski vztrajnika se lahko deformirajo in povzročijo težave s sklopko in menjalnikom. Najpogostejši vzrok za okvaro dvomasnega vztrajnika je prekomerna toplota. To je običajno posledica zdrsa sklopke. Pedal sklopke je eden od najbolj mehkih pedalov v vozilu z ročnim menjalnikom. Če dvomasni vztrajnik pri avtu nenadoma odpove, bo pedal sklopke na občutek trd, zato ga bo težko pritisniti, kadar koli ga boste skušali aktivirati med prestavljanjem. Če že opažate to težavo, je vaš dvomasni vztrajnik verjetno okvarjen.
Ne le sama zgradba, tudi vozniki so lahko krivi za krajšo življenjsko dobo vztrajnika. Do okvar lahko namreč pride zaradi grobe vožnje z veliko cukanja pri menjavanju prestav ali pa zaradi vožnje z nizkimi vrtljaji motorja. Negativen vpliv ima tudi pogosta mestna vožnja. Prav tako je lahko vzrok okvare umazanje elastičnega dela vztrajnika. Velja pa tudi, da vztrajnike uničuje sistem start-stop, kar uničuje zaganjalnik. V kolikor iščete novi vztrajnik in ste lastnik golfa, je dober izdelek vztrajnik za Golf 5.
AUTODOC nasvet: Vožnja z okvarjenim vztrajnikom nikakor ni priporočljiva, saj si boste s tem dolgoročno nakopali še več stroškov s popravili. Raje se odločite za takojšnje popravilo pri usposobljenem serviserju in razmislite o konverziji dvomasnega vztrajnika v enomasni vztrajnik.
ZAKLJUČEK: Kot lahko vidimo, je dvomasni vztrajnik tisti avtodel, ki voznikom povzroča marsikatere preglavice zaradi pogostih okvar. V primeru težav z vztrajnikom nikar ne ignorirajte problema, temveč aktivno poiščite rešitev, in vaša denarnica vam bo hvaležna.
TOP izdelki na to temo: