Kazalo vsebine
Sklopka v avtu: kako deluje, cena menjave in znaki slabe sklopke
Sklopka povezuje odmično in avtomobilska rocicna gred in igra pomembno vlogo pri vrtenju koles. Vsak voznik mora vedeti, kaj je sklopka in kako deluje.
V kolikor vozite vozilo z ročnim menjalnikom vam je pojem sklopke verjetno že poznan. Je tretji pedal, ki ga je treba pritisniti za prestavljanje. A vsak voznik ne ve, kako deluje sklopka. Ker se motor nenehno vrti, mora obstajati način, da se povezava med kolesi in motorjem začasno prekine in da se tako kolesa prenehajo vrteti. Tu vlogo opravi sklopka, tako da izklopi omenjeno povezavo, ne da bi ugasnila motor.
FUNKCIJA IN DELOVANJE SKLOPKE
Sklopka na avtu je mehanski del avtomobila, ki omogoča moč vrtenja iz motorja na kolesa vozila. V avtomobilu z ročnim menjalnikom sklopka upravlja povezavo med gredjo motorja in gredmi, ki vrtijo kolesa. Motor ves čas ustvarja moč in ima dele, ki se stalno vrtijo, kolesa pa se ne vrtijo stalno. Da bi avtomobil lahko spremenil hitrost in se popolnoma ustavil, ne da bi izklopil motor, je treba začasno prekiniti povezavo med kolesi in motorjem. Sklopka je sestavljena iz dveh glavnih komponent - lamela sklopke za avto in vztrajnika. Če noga ne pritiska na pedal sklopke, je na plošči sklopke sklop vzmeti, ki pritiskajo pritisno ploščo na ploščo sklopke.
Pritisk vzmeti prav tako potiska ploščo sklopke proti vztrajniku. Ta povezuje motor z gredjo, ki prenaša gibanje na kolesa, in ju hkrati obrača. Ob pritisku noge na pedal sklopke pritisnete na sprostitveno vilico, ki z vrsto vzmeti in čepov odriva tlačno ploščo od plošče sklopke. Povezava med vrtečim se motorjem in kolesi je tako prekinjena, kar pomeni, da se kolesa še naprej vrtijo, vendar zaradi lastnega navora in ne zaradi moči motorja. Takšna zasnova omogoča menjavo prestav, kar voznikom omogoča nadzor nad hitrostjo avta.
Vztrajnik je ena izmed glavnih komponent sklopke. Gre za okroglo ploščo, pritrjeno na vrtečo se gred. Blaži neenakomerno krožno gibanje in shranjuje kinetično energijo. Ima 3 glavne funkcije. Prva je ohranjanje vrtilne mase (vztrajnost), ki pomaga pri vrtenju motorja in zagotavlja enakomernejši navor med delovanjem. Druga naloga je zagotavljanje zobatega venca za zagonski motor. Tretji je zagotavljanje ene od pogonskih tornih površin za torni disk. Enomasni ali dvomasni vztrajnik pri avtu se razlikujta v tem, da je enomasni sestavljen iz ene mase (togo telo), dvomasni pa iz dveh elastično povezanih delov. Ostale pomembne komponente so še gnani torni disk, tlačna plošča, sprostitveni ležaj in vodilni ležaj.
LuK Komplet sklopke
s centralnim izklopilnikom, brez vodilnega lezaja, z vztrajnikom, s kompletom vijaka, Potrebno posebno orodje za montazo, dvo masovni vztrajnik s drsno krmilno plożčo, z avtomatsko ponovno nastavitvijo
LuK Komplet sklopke
brez vodilnega lezaja, z izklopilnim lezajem, z vztrajnikom, s kompletom vijaka, Potrebno posebno orodje za montazo, dvo masovni vztrajnik s drsno krmilno plożčo, z avtomatsko ponovno nastavitvijo
VALEO Komplet sklopke
z dvomasnim vztrajnikom, s centralnim izklopilnikom, s kompletom vijaka, s kompletom varnostnih vijakov, brez senzorja, 235mm
LuK Komplet sklopke
s centralnim izklopilnikom, z vztrajnikom, s kompletom vijaka, z avtomatsko ponovno nastavitvijo
LuK Komplet sklopke
s centralnim izklopilnikom, z vztrajnikom, s kompletom vijaka, z avtomatsko ponovno nastavitvijo
ZNAKI SLABE SKLOPKE IN MENJAVA
Obstajajo številni znaki, po katerih lahko prepoznate, da je sklopka obrabljena ali okvarjena. Ti so:
- Sklopka drsi: Poškodovana sklopka ima tendenco zdrsa pri pospeševanju, zlasti pri vožnji v hrib ali pri prevozu težkega tovora. Opazili boste, da se število vrtljajev motorja poveča, vendar avto ne vozi hitreje.
- Sklopka je ob pritisku na občutek mehka, toga ali pa pedal obstane na tleh in se ne vrne v prvotni položaj.
- Težave pri menjavi prestav. Namen sklopke je sprostiti silo med motorjem in menjalnikom, da lahko preprosto prestavite v naslednjo prestavo. Če sklopka ne sprosti povezave med motorjem in menjalnikom, boste zelo težko prestavljali.
- Hrup ob pritisku na sklopko: To lahko pomeni, da je poškodovana ali okvarjena tlačna plošča sklopke ali izmetni ležaj.
Sklopko je potrebno zamenjati na približno vsake 80.000 km ali več, odvisno od stila vožnje. Na srečo obstajajo načini, kako podaljšati njeno življenjsko dobo. To lahko storite z rednim preverjanjem tekočin, izogibanjem sunkovitim pritiskom na sklopko in nasploh nepotrebnim pritiskom ter uporabi le takrat, ko je to res nujno potrebno. To vam bo tudi prihranilo gorivo. Menjava sklopke je tehnično zahtevna in zahteva ustrezne veščine, zato se pred opravilom prepričajte, da ste za to ustrezno usposobljeni. Cena menjave sklopke pri usposobljenem strokovnjaku znaša nekaj sto EUR. V kolikor želite menjavo opraviti sami, vas morda zanima izdelek komplet sklopka z vztrajnikom.
AUTODOC nasvet: Sicer se hitrega upravljanja sklopke lahko naučite tako, da je pedal sklopke stalno rahlo pritisnjen navzdol, kar omogoča hitrejše prestavljanje. V resnici je to slaba navada, ki jo je treba opustiti. Če je vaša noga ves čas pritisnjena na pedal, so deli sklopke dodatno obremenjeni. Boljši način je, da se naučite predvidevati dogajanje na cesti. Prej ko prepoznate potencialno nevarno situacijo na cesti, prej lahko namreč ustrezno ukrepate.
ZAKLJUČEK: Slopka je za mnoge voznike dokaj dobro poznan del. Kljub temu obstajajo triki, ki se jih lahko naučimo, da podaljšamo njeno življenjsko dobo. S tem si lahko prihranimo stroške menjave in se izognemo nepotrebnim znakom obrabe, ki lahko povzročijo težave med vožnjo.
Koristen video v zvezi s to temo:
Kako prepoznati okvaro sklopke
TOP izdelki na to temo: