Kazalo vsebine
Zakaj sklopka zdrsava?
Se vam dozdeva, da vaše vozilo pospešuje počasneje in težje premaga naklone? Ne predvidevajte, da napaka leži pri vžigu ali dovodu goriva. Če omenjeni simptom spremlja ohlapnost pedala sklopke in občasen neprijeten vonj po zažgani kovini, je po vsej verjetnost težava v zdrsavanju sklopke. Razložili vam bomo zakaj do tega pride in kako se temu izogniti.
Kako je oblikovana avtomobilska sklopke?
Sistem je namenjen za izklop in nemoten vklop motorja ter prestav v določenih trenutkih, in sicer pri menjavi prestav, prehitevanju ali zaviranju. Danes se najpogosteje uporablja torna sklopka, kjer se navor prenaša zaradi trenja. Ključni elementi te naprave so:
- Pokrov sklopke. Ta je sestavljen iz tlačne plošče, pokrova in membranske vzmeti. Pokrov je trdno pritrjen na motor. V namen povezave med pokrovom in tlačno ploščo se uporabljajo posebne vzmeti. Ko je sklopka vklopljena se le-ti stisnejo; ko je sklopka izklopljena, pa se sprostijo in potisnejo tlačno ploščo iz pogonska lamela. Tlačna plošča seaktivira s pomočjo membranske vzmeti. Ko je sklopka vklopljena, so prsti v sproščenem stanju, da notranji del pritisne tlačno ploščo, ki nato pritisne pogonsko ploščo na vztrajnik motorja.
- Pogonska lamela. Nahaja se med motorjem in tlačno ploščo. To je kovinski kolut z nateznimi oblogami, ki so pritrjeni z zakovicami. Notranji premer pesta je povezan z ožmi na vhodno gred menjalnika. Gladek premik prestav in zmanjšanje vibracij omogočajo blažilne vzmeti. Ob vklopu sklopke, komponenta pritisne na vztrajnik, kar zagotavlja prenos navora izmotorja na menjalnik.
- Izklopni ležaj. Nahaja se na vrtilni osi in je namenjen aktiviranju blažilnikov. V nekaterih vozilih se uporablja pull-type izklopni ležaj.
- Vilice za sprostitev sklopke. Spadajo v spojko sklopke in zagotavlja premik ležaja.
Celoten sistem deluje po sledečem principu: ob pritisku na pedal se vilice za sprostitev sklopke, ki jo sproži povezava, pritisnejo na nosilni ležaj in ga premaknejo vzdolž osi vrtenja proti vztrajniku. Izklopni ležaj aktivira membransko vzmet, ki se ob stisku povleče nazaj s površine tlačne plošče. Vzmeti se sprostijo in potegnejo tlačno ploščo iz pogonskega diska. Pogonsko kolo se odmakne od površine vztrajnika in prenos navora se prekine.
Zdrsavanje sklopke: v čem je težava
Pravilno delovanje sistema je odvisno od trenja med pogonska lamela in vztrajnikom. Če se koeficient trenja zmanjša, kontaktne površine začnejo drseti in navor se iz motorja do menjalnika ne prenaša v celoti. Posledično pospeševanje vozila do določene hitrosti zahteva dlje časa in njegova zmogljivost se poslabša. Premagovanje vzponov in naklonov tako postane težje, saj moč, ki se prenaša na gred menjalnika ne zadostuje za premik vozila.
5 najpogostejših vzrokov za zdrsavanje sklopke
- Obrabljene in poškodovane torne obloge in površina lamele. Prekomerno obrabljene obloge zaradi zmanjšane debeline niso dovolj močno pritisnjene na površino vztrajnika. Kompresijski napor mehanizma tako ni zadosten za zagotovitev trdne povezave elementov. Deformirana obloga je tako neenakomerno pritisnjena na vztrajnik.
- Olje na tornih oblogah. Zmanjšanje hrapavosti. Zaradi nizkega koeficienta trenja kontaktni elementi zdrsavajo.
- Oslabljena ali poškodovana membranska vzmet. V primeru, da se elastičnost vzmeti zmanjša, s pritiskom pedala na pogonsko ploščo ne bomo prenesli dovolj sile za aktiviranje enote.
- Motnja med povezavami sklopke. Preraztegnjeni kabel, poškodba vilic v vozilih z mehanskimi sklopkami, otekanje gumijastih elementov. Zdrsavanje sklopke lahko povzroči tudi izguba tesnosti pri elementih v vozilih s hidravličnim vklopom zaradi premajhnega pritiska na membranski vzmeti, saj s tem stalni stik med deli sklopke ni vzpostavljen.
- Poškodovani mehanizem za kompenzacijo obrabe. Zaradi nepravilnega delovanja nastavitvenega obroča ali senzorske vzmeti je nastavitev odmika nemogoča. S tem se zmanjša tlak zadrževanja pogonske lamele.
6 nasvetov za preprečitev zdrsavanja sklopke
- Poskusite zamenjati vse dele sistema. Povprečna življenjska doba tlačne plošče in pogonske lamele, membranske vzmeti in izklopnega ležaja je približno enaka, in sicer med 100.000 in 150,000 prevoženih kilometrov. Da bi sistem deloval čim dlje, vedno zamenjajte komponente pravočasno in v kompletu.
- Preverite tesnost komponent. Slaba ali poškodovana tesnila motorja in menjalnika, iztekajoče olje iz tesnila vhodne gredi ali tesnilo motorne gredi in izguba tesnosti hidravličnega pogona, so razlogi za iztekanje olja med dele s frikcijo.
- Izberite dele glede na vaš slog vožnje. Standardna sklopka z obroči za trenje iz kompozitnega materiala je povsem primerna za mirno vožnjo. Ima optimalen koeficient trenja, nizko obratovalno temperaturo in ni draga. Za razliko pa je športni avtomobil bolje opremiti s posebno sklopko za težka tovorna vozila. Njene obloge so narejene iz materialov z dodatkom ogljika in kevlarja ter iz mešanice bakra, aluminija, litega železa in keramike. Obratuje lahko pri veliko višji temperaturi, je bolj odporna proti obrabi in je primerna za agresivno vožnjo.
- Preverite nastavitev in premikanje stopalke. Nezadostno premikanje stopalke preprečuje popolno sprostitev sklopke. To povzroči pospešeno obrabo tornih oblog, kar lahko privede do pregrevanja in upogibanja pogonske lamele.
- Vedno uporabljajte delovno tekočino, ki jo priporoča proizvajalec. Nikoli mešajte različnih tekočin. Agresivne spojine, ki nastanejo kot posledica mešanja, ali sestavine, ki jih vsebuje določen razred tekočin, so lahko škodljive za pogon hidravlične sklopke.
- Upoštevajte pravila delovanja sklopke:
- ob vžigu, najprej popustite pritisk na pedalu, tako da se avtomobil prične počasi premikati, pedal držite v pol pritisku 2-3 sekunde , nato pa popolnoma spustite;
- ne odparkirajte z visokim številom vrtljajev;
- po spustu po strmem hribu uporabimo prvo prestavo z občasnim pritiskom na zavorni pedal, da se prepreči pregrevanje komponent.
- ob prihodu iz težko-terenskih območij, npr. luž, snežnih kopic ali blata, uporabite vlačilec, če je mogoče;
- v izogib nenamernim pritiskom, pri vožnji ne postavljajte noge na pedal sklopke;
- ne preobremenite vozila, zlasti pri vožnji po slabših cestah: saj to močno poveča obremenitev sklopke.
Zaključek. Zdrsavanje sklopke je pogosta težava, zaradi katere je vožnja ne samo neprijetna, temveč tudi nevarna. A v večini primerov lahko to težavo prepreči vsak lastnik avtomobila. Vedno kupite visoko kakovostne komponente in upoštevajte zgornja priporočila.
Koristen video v zvezi s to temo: