Kazalo vsebine
Poliranje avta doma: ročno in s polirnim strojem
Poliranje je pomemben proces ohranjanja avtomobilskega laka, ki ga opravimo s kakovostno polirno pasto za avto.
Za ljubitelje avtokozmetike je poliranje obvezen del vzdrževanja vozila v okviru olepševanja oz. detailinga avta. Je postopek popravljanja laka vozila, pri katerem z uporabo abrazivne zmesi odstranimo praske in ostale nepravilnosti. Večina lastnikov avtomobilov ga pogosto zanemarja in namesto tega uporablja zgolj sredstva, kot so voski in zaščite laka. Poliranje je bistveno za ohranjanje brezhibnega videza laka vašega avtomobila in preprečevanje nastanka rje. Najboljši način za dosego kar se da dobrega rezultata z ročnim načinom je izbira prave polirne paste, za še boljše rezultate in odpravo globokih prask pa je bolj smiselno strojno poliranje.
Izdelki za poliranje in kako jih izbrati
Obstaja zmotno prepričanje, da z izdelki za voskanje avtomobilskemu laku povrnemo sijaj, kar pa ne drži popolnoma. Nepogrešljiv izdelek za odstranjevanje vrtinčastih prask in ostalih napak na laku ter povrnitev leska je predvsem pasta za poliranje avta, s katero odstranite zgornjo plast barve, tj. brezbarvni premaz. Z njo lahko odstranite manjše napake, a ne grobih prask, ki segajo do same barve ali temeljnega premaza. Na trgu so na voljo različne vrste polirnih sredstev glede na želeni rezultat in obsežnost nepravilnosti na laku, ki jih želimo obdelati oz. odstraniti. To pomeni, da boste za globlje praske izbrali drugačen izdelek in postopek dela, kot pa če prask na karoseriji ni, in se želite znebiti le zbledelega videza. Abrazivnejši, kot je izdelek, več materiala bo odstranil. Izbira ustreznega izdelka se razlikuje tudi glede na starost vozila, splošno stanje njegove zunanjosti in model. Najboljša polirna pasta za avto je tista, ki je dobre kakovosti in primerne zrnatosti za tip karoserije, laka (trd, srednje trd, mehak) in poškodbe na laku (globoke praske – groba abrazivna pasta, manjše napake – fina abrazivna pasta).
Praviloma so polirne paste zasnovane glede na končni rezultat, ki ga želimo doseči: za doseganje sijaja, za fino poliranje, za srednje fino poliranje in grobo poliranje. Različne granulacije past se uporabljajo za različne vrste prask:
- Groba pasta za grobo poliranje odpravlja večje in globlje praske;
- Srednje groba pasta za srednje fino poliranje je primerna za manjše praske, ki so npr. posledica grobe predhodne obdelave;
- Fina polirna pasta za fino poliranje odstranjuje madeže in majhne praske predhodnih korakov poliranja. Površini daje lesk in zaščito.
- Ne pozabite, da tudi pri polirne gobice obstajajo različne zrnatosti – od grobih do zelo finih/mehkih, odvisno od želenega učinka in poškodb laka.
Po končanem postopku je spolirano in sijočo karoserijo treba zaščititi npr. pred kislim dežjem, padavinami, ptičjimi iztrebki in drevesnimi sokovi, da ji podaljšamo obstojnost. Za to uporabimo vosek za avto v spreju ali pa posebno zaščito laka (tj. sintetični polimer), ki zagotavlja visok sijaj in je obstojen dlje kot vosek. Obe vrsti izdelkov se nanašata na enak način kot polirne paste.
AUTODOC nasvet: Polirna sredstva so abrazivna, zato priporočamo, da avto polirate le po potrebi, saj z vsakim poliranjem odstranite plast materiala. Zadostuje poliranje enkrat letno. Če avto polirate preveč oz. prepogosto, lahko povzročite poškodbe barve in jo v skrajnem primeru stanjšate celo do njenega osnovnega premaza. Cilj je, da vedno stremimo k uporabi najmanj agresivne gobice in polirnega sredstva, ki pa še imata sposobnosti odstraniti napake na laku. Ni vedno enostavno ugotoviti, kakšne trdote je posamezen del karoserije in lak. V izognitev poškodbam karoserije je debelino laka dobro izmeriti s posebnim merilnikom debeline.
Kako ročno spolirati avto
Za povrnitev leska vašemu vozilu in odstranjevanje manjših prask vam ni treba obiskati profesionalne delavnice – zadostuje že natančno poliranje avta doma, pri čemer je potrebno upoštevati nekaj koristnih napotkov. Velika prednost ročnega poliranja je v tem, da vam skoraj ni treba skrbeti, da bi poškodovali avtomobilski lak, slabost pa je v tem, da je časovno zamudno in naporno. Seveda pa je ključnega pomena, da izberete kakovostno abrazivno sredstvo oz. ustrezno polirno pasto za avto.
Pravilna tehnika ročnega poliranja je naslednja:
- Poskrbite, da boste opravilo izvajali v dobro osvetljenem prostoru.
- Karoserijo avta temeljito očistite s šamponom za ročno pranje, da se znebite abrazivne umazanije, ki bi lahko med samim postopkom poškodovala lak. Pri tem ne uporabljajte pretirane sile.
- Odstranite morebitne preostale delce s polirnim plastelinom.
- Površino po koncu pranja obrišite s suho krpo iz mikrovlaken.
- Nanesite polirno pasto na gobico iz mikrovlaken in nikoli neposredno na avtomobilski lak.
- S pritiskom prstov na gobico s krožnimi gibi vtrite pasto v lak in obdelujte majhno površino za površino (npr. 30 x 30 cm). Polirajte na ta način, dokler ne ostane le tanka plast paste na karoseriji.
- S krpa iz mikrovlaken za avto spolirajte ostanke paste z obdelanih območij karoserije. Za kar se da dober rezultat to storite še preden se lak popolnoma posuši.
- Ko ste zadovoljni s sijajem laka, je treba zaščititi spolirane površine. To lahko storite z voskom ali s sredstvom na osnovi keramike.
Kako spolirati avto s strojem
Če se odločite za bolj profesionalni pristop z orodjem, boste potrebovali polirni stroj za avto, komplet polirnih kolutov in abrazivne paste različnih velikosti zrnatosti. Na voljo sta dve vrsti strojev za poliranje: rotacijski in orbitalni. Za prvega je značilno, da je z njim mogoče odpraviti večje praske in močno rjo. Polira s krožnim gibanjem na podlagi vrtenja plošče z veliko hitrostjo. Ni priporočljiv za amatersko uporabo ali kot prvo orodje za poliranje, saj lahko ob nepravilni uporabi povzroči trajne poškodbe laka. Orbitalni stroj za poliranje avtomobila pa je manj zmogljiv in je primernejši za končne obdelave ali lake, ki ne potrebujejo globinskega poliranja (rahlo zbledela ali opraskana barva, rahla rja). Primeren je za amatersko uporabo. Polirni koluti so na voljo v različnih velikostih in različnih stopnjah abrazivnosti. Sicer je izbira odvisna od stanja avtomobilskega laka, vendar se praviloma začne z grobimi (v primeru večjih napak), nato pa preide na fine.
Enako kot pri ročnem poliranju, je tudi pri strojnem najprej potrebno dobro oprati avto in ostanke abrazivnih delcev odstraniti s plastelinom, nato pa avto osušiti s krpo iz mikrovlaken. Za natančno dele je potrebno z maskirnim trakom prekriti vsa mesta, ki jih ni mogoče spolirati. Po tem, ko ste se prepričali, da ste izbrali prava orodja in polirno pasto, se poliranja najprej lotite na majhnem, neopaznem mestu karoserije. Nanesite majhno količino paste na kolut in jo nato z njim enakomerno razporediti po delu karoserije, ki ga želite obdelati. Najprej je dobro izbrati nizko hitrost. Ne uporabljajte prevelike sile. Posamezno območje je za dobre rezultate treba obdelati večkrat. Orodje premikajte navpično in nato vodoravno. Na koncu preverite rezultat in odstranite vse sledi abrazivne paste. Če površina še vedno ni gladka in brez prask, boste morali uporabiti bolj grobo abrazivno pasto in ponoviti postopek.
AUTODOC nasvet: Poliranje s strojem povzroči segrevanje laka zaradi trenja. Izogibajte se pregrevanju, tako da polirnega koluta ne uporabljajte predolgo na enem mestu in upoštevajte, da se plastične in kovinske stene segrevajo drugače. Če je plast laka zelo tanka, je najbolje, da takšnega dela karoserije sploh ne polirate. Močno opazen videz grobih prask, ki jih ni mogoče odstraniti s poliranjem, lahko omilite tako, da jih ločeno zapolnite z ustrezno barvo in po tem, ko se barva posuši, spolirate karoserijo.
ZAKLJUČEK: Poliranje avta ni enostavno opravilo, zato je to delo v primeru pomanjkanja časa in ustreznega orodja dobro prepustiti strokovnjakom. Če pa ste ljubitelj detailinga in v njem uživate, lahko s preprostimi zgoraj omenjenimi triki tudi doma dosežete dobre rezultate in tako poskrbite, da bo vaš avto ohranil lesk in bil zaščiten pred korozijo. Ne glede na to, da ali se odločite za ročno ali strojno poliranje, v obeh primerih velja, da je za uspeh potrebna potrpežljivost ter natančnost in uživali boste ob končnem pogledu na svojega na novo sijočega jeklenega konjička.
Koristni videoposnetki v zvezi s temo: