Proizvajalci označujejo motorna olja, ki jih proizvajajo, s pomočjo kod in številk, ki begajo številne lastnike avtomobilov. Potrudili se bomo, da vam pomagamo pri njihovem razumevanju.
Solidne rezultate pri čiščenju netopnih ostankov iz sestavnih delov motorja.
Visoko temperaturno stabilnost in odpornost na toplotno oksidacijo.
Združljivost s tesnilnimi materiali, ki ne škodijo kovinskim delom.
Ustvarjajo dovolj debelo spolzko plast, ki preprečuje abrazijo in obrabo sosednjih površin. V ta namen se pogosto uporabljajo posebni aditivi, na primer molibden disulfid.
Ohrani svoje prvotne lastnosti za dalj časa.
Ima optimalne značilnosti viskoznosti pri katerikoli temperaturi, kar zagotavlja učinkovito mazanje sosednjih površin pri hladnem zagonu motorja in preprečuje njihovo obrabo v vročem vremenu.
Odporna na penjenje.
Nizka volatilnost za čim manjšo onesnaževanje okolja.
Glede na svojo vrsto baznega olja in deleže različnih aditivov maziva za motorje običajno delimo na 3 vrste:
Mineralna. Narejena so iz frakcionirane destilirane nafte, ki je dodatno očiščena s kislino ali ekstrakcijo s topilom. Pogosto so označena kot mineralna. Ta maziva imajo visoko stopnjo viskoznosti. Pri segrevanju zelo hitro izhlapevajo in se kontaminirajo zaradi kemične razgradnje aditivov v njihovi sestavi.
Polsintetična. Na podlagi mineralov, ki so izpostavljeni posebnim tehničnim postopkom, vsebujejo ta motorna olja večje količine aditivov v primerjavi z mineralnimi olji. Označena kot polsintetična ali delno sintetična, delujejo odlično na območjih z blagimi zimami in zmerno toplimi poletji. Njihova cena je nižja od sintetičnih olj. Imajo tudi številne prednosti pred mineralnimi olji, kot so daljši čas delovanja, večjo odpornost proti temperaturnim spremembam in splošna učinkovitost.
Sintetična. Narejena so iz olja s pomočjo organske sinteze. V večini držav so označena kot popolnoma sintetična. Zaradi svoje posebne formule in vrhunske tehnologije, ki se uporablja pri njihovi proizvodnji, ta motorna olja preprečujejo nastajanje usedline in kažejo optimalne značilnosti viskoznosti v mrzlem vremenu, s čimer zagotavljajo zanesljivo zaščito motorja v prvih sekundah po zagonu. Tudi pri ekstremno visokih temperaturah ohranijo svoje prvotne lastnosti, zato so primerna za uporabo v vročih podnebjih.
Ta razvrstitev, čeprav je najpogostejša, je še vedno precej površna in relativna, zato strokovnjaki American Petroleum Institute (API) delijo vsa osnovna olja v pet skupin, pri čemer se namenoma izogibajo besedni zvezi "polsintetična".
Skupina I vključuje izdelke, pridobljene iz olja s solventno ekstrakcijo in razvoskanjem.
Skupina II vključuje visoko očiščene izdelke z nizko vsebnostjo parafina in aromatskih hidrosestavin, ki so bile izpostavljene hidrokrekingu.
Skupina III vsebuje visoko viskozna maziva, pridobljene s katalitskim hidrokrekingom.
Skupina IV bazno olje predstavljajo polialfaolefini.
Skupina V vključuje vsa motorna olja, ki niso vključena v katero od zgoraj navedenih kategorij. Njihovo bazno olje vključuje estre, glikole in druge snovi.
Sodobni izdelki ponavadi vsebujejo sestavine različnih skupin baznih olj.
Nasvet od AutoDoc: za starejše modele motorjev z velikim številom prevoženih kilometrov so sintetična olja kontraindicirana, zlasti če so se prej za mazanje uporabljala mineralna olja. Prvič, aditivi v teh oljih lahko razgradijo stare usedline, ki so se že nanesle in v resnici ne ovirajo delovanja motorja; posledica je dodatna obremenitev pogonske enote, kar povzroča obrabo njenih sestavnih delov.
Drugič, izdelki na sintetični bazi imajo nizek indeks viskoznosti, tako da lahko puščajo skozi tesnilne elemente ali pa jih celo uničijo. Vendar pa mineralno olje ni primerno za športne avtomobile in visoko zmogljiva vozila, katerih enote in sestavine so podvržene ekstremnim naporom, saj se lahko pod intenzivnim toplotnim vplivom razgradijo.
Kaj pomeni oznaka SAE?
Viskoznost je pri ugotavljanju, ali se določen izdelek lahko uporablja v določenem letnem času, ena od bistvenih značilnosti motornega olja.
Glede na Society of Automobile Engineers (SAE) lahko vsa motorna olja razdelimo v naslednje kategorije:
Zimska. Označena z W kot "winter" zima. Primerna so samo hladnejše letne čase. Številka pred W je vedno deljiva s pet in služi za označevanje minimalne temperaturo, pri kateri lahko olje varuje motor pri hladnem zagonu. Izhodišče je -35 ° С, kar je enako razredu 0. Vsakemu naslednjemu razredu se prišteje 5 °С: izdelek 5W ohrani svoje lastnosti pri -30 ° С, 10W pri -25 °С, itd.
Letna. Ta motorna olja zagotavljajo pravočasno mazanje in zaščito avtomobilskih delov v toplih letnih časih, vendar so neučinkovita v mrazu. Njihove oznake imajo prav tako številke: 20, 30, 40, 50 in 60. V nasprotju s splošnim prepričanjem te številke predstavljajo kinematično viskoznost olja pri 100 °С in ne najvišjo zunanjo temperaturo.
Celoletna. Označene so kot primerne tako v zimskem času z minimalno temperaturo in kot tudi stopnjo viskoznosti pri maksimalni temperaturi: 5W-30, 10W-60, itd. Celoletna olja so trenutno najpogostejša.
Nasvet od AutoDoc: Celoletna sintetična olja vam pomagajo prihraniti denar, saj vam ni treba menjati dvakrat letni. Če se večinoma vozite po mestnih cestah s pogostimi postanki in hranite svoj avto v neogrevanem prostoru in še posebej, če živite na območju s hudimi zimami, poiščite motorno olje z oznako 0W ali 5W. Vendar pa je za avto z obrabljenim motorjem s povečanimi vrzeli med tornimi pari primernejši izdelek z višjo viskoznostjo.
Smisel razvrstitve API
American Petroleum Institute je razvil lastno razvrstitev, ki je namenjena razvrstitvi motornih olj glede na njihovo formulo in značilnosti delovanja. Prav tako omogoča posredno ocenjevanje kakovosti maziv, saj so v zadnjem času standardi postali veliko bolj strogi v primerjavi s prejšnjimi leti v industriji.
V skladu z API vsa motorna olja spadajo v dve skupini, od katerih vsaka vsebuje več razredov:
S. Za bencinske motorje. V večini držav so trenutno dovoljeni za uporabo naslednji štirje razredi:
SJ. Priporočeni za uporabo v motorjih, proizvedenih pred letom 2001.
SL. Primerni za motorje, proizvedeni pred letom 2004. Veliko proizvajalcev avtomobilov je sprejelo SL kot minimalni standard, ki je potreben za vzdrževanje avtomobila.
SM. Namenjen motorjem, proizvedenih v letu 2010 in prej. Olja SM so zelo učinkovite pri nizkih temperaturah, odporna na oksidacijo in tvorbo sedimenta. Ohranijo odlične lastnosti skozi vso svojo življenjsko dobo.
SN. Predstavljena leta 2010. Trenutno so to olja, ki lahko zagotavljajo najvišjo stopnjo zaščite motorja, kot tudi svojo visoko učinkovitost. Olja SN pomaga prihraniti gorivo. Preprečujejo, da bi se turbopolnilnik prezgodaj obrabil, nimajo agresivnega vpliva na tesnila.
С. Oznaka za motorna olja za gospodarska vozila z dizelskim motorjem. Razredi, ki so trenutno v uporabi za vozila različnih modelov po letih so CH CI, CJ in CK. Številka 4 po oznaki razreda pomeni 4-taktna vozila. Oglejmo si olja razreda C podrobneje:
CH-4. Predstavljena leta 1998. Primerna za motorje, ki delujejo na visokokakovostno gorivo v razponu vsebnosti žvepla do 0,5% mase.
CI-4. Predstavljena leta 2002. Ta vrsta motornih olj zagotavlja zanesljivo zaščito motorja in izpušnega sistema pred sajastimi oblogami in preprečuje prezgodnjo obrabo njihovih elementov. Nekateri materiali za mazanje iz tega razreda so označeni s CI-4 PLUS.
CJ-4. Odlikuje jih višja temperaturna stabilnost, odpornost na oksidacijo in daljša življenjska doba.
CK. Razvita za zaščito motorjev, ki so bili proizvedeni v letu 2017. Vendar pa se takšna motorna olja lahko po želji uporabljajo tudi v prejšnjih modelih motorjev.
Na voljo so univerzalna maziva, primerna za uporabo v bencinskih in dizelskih motorjih. Imajo dvojne oznake, na primer CН-4/SJ.
Nasvet od AutoDoc: Veliko proizvajalcev priporoča uporabo najnovejših razredov olja za mazanje motorja. In v večini primerov je ta nasvet upravičen: novejša, kot je formula, varnejšo je, prav tako tudi bolj ekonomično in okolju prijazno. Vendar pa je to priporočilo neuporabno za starejša vozila, saj so njihovi motorji narejeni drugače in ne bodo mogli dobiti največ od vseh prednosti dražjega olja. Več informacij o tem, katero mazivo uporabiti v svojem avtu, lahko najdete v svoji servisni knjižici.
Vrednotenje uspešnosti ACEA
Zmanjševanje toksičnosti emisij in zmanjšanje porabe goriva sta ena izmed ključnih zahtev za sodobna maziva. Zato veliko olj na svoji embalaži navaja, da izpolnjuje najnovejše ekološke standarde.
Po mnenju Association des Constructeurs Européens d'Automobiles ( ACEA ) lahko vsi motorna olja, ki so primerna za prodajo in uporabo, razdelimo v naslednje kategorije:
А. Za bencinske motorje. Ta kategorija vključuje tri razrede: А1, А3 in А5 Črka pred številko označuje stopnjo eko-varnosti in viskoznost pod posebnimi pogoji. Številke 1 in 5 kažejo porabo goriva, sicer pa je tako kot pri API: višja, kot je številka, boljše lastnosti ima izdelek.
В. Ta kategorija vključuje maziva za potniška in manjša gospodarska vozila na dizelsko gorivo. Prav tako se deliji v razrede: B1 in B5 pomenita manjšo porabo goriva, medtem ko sta В3 in В4 običajna izdelka.
Е. Olja, označena s to črko, so namenjena težkim tovornjakom in posebnim vozilom z dizelskim motorjem. E1 pomeni porabo goriva; ostali so standardni.
Ekonomičnost porabe goriva je kazalnik, za katerega so se odločili, da ga upoštevajo tudi strokovnjaki API, zaradi česar se je uvedla nova oznaka, EC (energetsko varčna).
Ta olja se ponašajo z nižjo viskoznostjo pri ekstremnih dvigih temperature, kar zagotavlja nemoteno in enakomerno pot gibljivih delov ter zmanjšano porabo goriva. Vendar pa to pomeni tanjši mazalni nanos, ki je še posebej nevaren za starejše motorje z veliko prevoženih kilometrov - ti motorji potrebujejo dodatno zaščito.
Ali je priporočilo proizvajalca res pomembno?
Izdelek lahko zelo dobro deluje pri nekaterih motorjih, hkrati pa predstavlja nevarnost za druge. To sili proizvajalce vozil, da testirajo maziva v svojih prostorih. Če izdelek prestane test z odliko, bo dobil ustrezno oznako, na primer BMW Longlife-98. To pomeni, da se olje lahko uporablja v vozilih te znamke z daljšimi intervali vzdrževanja, proizvedenih leta 1998 in pozneje.
Nasvet od AutoDoc: Vedno poskusite uporabiti olje, ki ga priporoča proizvajalec avtomobilov in ne eskperimentirajte s stopnjami viskoznosti. Tveganja predstavlja dejstvo, da so v nekaterih motorjih utori za mazanje dovolj debeli le za visoko viskozna olja. Če tega ne upoštevate, se lahko motor neizogibno prezgodaj obrabi. Hkrati nekateri proizvajalci avtomobilov, npr. BMW Group in Daimler AG, močno odsvetujejo uporabo visoko viskoznih maziv v svojih vozilih zaradi zasnove svojih motorjev.
Kaj imajo različne klasifikacije motornega olja skupnega?
Kljub različnim načelom so vse razvrstitve tesno povezane. Če je mazivo na primer API označeno kot SH, ne more biti А1 ali А5 v ACEA, saj te zahteve niso bile objavljene, dokler ni bil predstavljen razred SJ. Če je na etiketi А5, to pomeni vsaj izdelke SL po API, t.j. ima daljše intervale menjave. Izdelki z ekonomično porabo goriva, ki so označeni kot А1, А5, В1 in В5, imajo ponavadi temperaturno viskoznost 30 in manj. Olja z viskoznostjo 40 pripadajo razredom А2, А3, В2, В3 in В4 ter ne omogočajo manjšo porabo goriva.
Učenje branja etiket
API SL / CF. To pomeni univerzalno olje, ki je primerno tako za večvaljne turbo bencinske motorje in dizelske motorje različnih modelov. Izdelek zagotavlja večjo zaščito za motorje, ki obratujejo na redko mešanico goriva in zraka in preprečuje, da bi se ostanki ogljika tvorili pri uporabi goriva z vsebnostjo pepela več kot 0,5%.
ACEA A3 / B4. To pomeni, da je mazivo primerno za uporabo v težkih pogojih, pomaga zmanjšati porabo goriva in ga je potrebno menjati manj pogosto. Uporablja se uporablja v visoko zmogljivih bencinskih in dizelskih motorjih.
10W-40. Olje je primerno tako za zimsko in poletno sezono, ohrani svojo viskoznost pri -25 ° С in ostaja precej viskozno, ko je segreto, kar pomeni, da se lahko uporablja v vozilih z veliko kilometrino.
MoS2. Molibdena disulfida v formuli tega olja preprečuje jedkanje, zmanjšuje trenje in obrabo komponent, zagotavlja neslišno delovanje motorja.
Polsintentično olje z manjšo porabo goriva. To pomeni, da je olje polsintetično.
Povzetek: Pri izbiri izdelkov za mazanje motorja morate upoštevati priporočila proizvajalca vozila, ne pa cene ali priljubljenosti določene znamke olja. Poskrbite, da upoštevate razmere na cesti, svoj slog vožnje in druge posamezne dejavnike, ki vplivajo na izbiro: to je edino zagotovilo, boste izbrali pravo mazivo. S sledenjem našim priporočilom in nakupovanjem na AutoDoc, boste varni pred ponaredki!
Koristni videoposnetki v zvezi s temo:
Kaj je razlika med vrstami motornega olja? Klasifikacija, označevanje
Kako in zakaj preveriti olje
Kako sami dolijete motorno olje I Kaj se zgodi, če nalijete premalo ali preveč olja?
5 najpogostejših napak med „naredi sam" menjavo olja
AUTODOC Najbolje prodajani: rezervni deli za ugodno ceno
Informacije o izdelku
Razred viskosznostiSAE: 5W-30
Vsebina [Liter]: 5
Dovoljenje proizvajalca za sprostitev v promet: VW 503 01, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
Dovoljenje proizvajalca za sprostitev v promet: VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, MB 226.5, GM LL-A-025, GM LL-B-025, Renault RN0700, Renault RN0710, Porsche A40, MB 229.5, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2296, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991
Družina izdelkov: EXTREME
Specifikacija: API SN, API CH-4, ACEA A3 / B4, JASO MA2
Dovoljenje proizvajalca za sprostitev v promet: Ford WSS-M2C913-D, Ford WSS-M2C913-C, Ford WSS-M2C913-B, Ford WSS-M2C913-A, Volvo VCC 95200377, MB 229.6, Fiat 9.55535-G1, STJLR.03.5003